Slapen in Corona tijden: rust of onrust?

Internationaal hebben we te maken met een drastische verandering van ons dagelijks leven door de maatregelen omtrent het Corona-virus. Hoe beinvloedt dat onze nachtrust?

Stress, spanning en/of piekeren is de nummer 1 oorzaak van slecht slapen. Heel begrijpelijk dat eventuele zorgen om de gezondheid van familie en vrienden en financien een goede slaap in deze tijden in de weg kan staan. Wat ik tevens hoor in de praktijk is dat nu iedereen wat meer aan de situatie gewend is er geleidelijk meer ruimte ontstaat voor ontspanning. Het mooie weer van de laaste tijd draagt hiertoe bij. Mensen worden uitgenodigd om weer te genieten van de natuur en bijna gedwongen, bij gebrek aan alternatieven, hun vrije tijd door te brengen wandelend of fietsend in de nabije omgeving en als je geluk hebt door het bos of over de heide (schrijf ik vanuit mijn huis in het prachtige Drentse landschap, lucky me!).

Het scheelt dat er minder kilometers gemaakt hoeven te worden, niet meer racen van afspraak naar afspraak. In veeleisende banen was de boog vaak gespannen en de ontspanning die deze nieuwe realiteit veroorzaakt kan meer innerlijke rust brengen en zo bijdragen tot een betere slaap. Alhoewel het ‘thuiswerken’ de nodige andere eisen met zich mee kan brengen, zoals huiswerkbegeleiding voor de kinderen en meer huishoudelijke taken. ‘Gek van het thuiswerken’ en ‘digitaal moe’ zijn uitspraken die steeds meer de ronde doen. Weer een online training, webinar of Zoom meeting. Minder interactief en face-to-face contact, meer luisteren, minder in beweging door deze online thuiswerkzaamheden kan zorgen voor algehele inactiviteit, gevoelens van somber- en eenzaamheid, vermoeidheid en juist een slechtere slaap.

Hoe zorgen we dan in deze roerige tijden zo goed mogelijk voor onszelf? Slapen is ontzettend belangrijk voor het op peil houden van ons immuunsysteem. Dus wil je jezelf zo goed mogelijk weren tegen COVID-19. Prioriteer je slaap!

Onderstaand mijn zeven beste Corona-tijd zelfzorg- en slaaptips:

  1. Bepaal jouw voorkeursritme en houd zoveel mogelijk vaste bed- en opstatijden aan.
  2. Zorg gelijk bij het opstaan voor veel (dag)licht om je biologische klok te laten weten dat er een nieuwe dag is begonnen. Ga het liefst gelijk in de ochtend naar buiten en zie de zon! Die zorgt tevens voor vitamine D, wat nodig is voor een gezonde slaap.
  3. Gun jezelf voldoende beweging en mini-breaks tussen de werkzaamheden door. Doe elke dag in ieder geval 1 ding wat je zelf echt leuk vindt.
  4. Glimlach zo vaak mogelijk! Ook al voelt dat misschien geforceerd, het werkt om je beter te voelen.
  5. Drink overdag voldoende puur water. Voor een optimale energie overdag en goede nachtrust moet je voldoende gehydrateerd zijn.
  6. Vergeet naast je wandel- en fietsactiviteiten je krachtoefeningen niet! Voor een goede slaap moet je fysiek ook uitgedaagd zijn. Zelf probeer ik elke dag in ieder geval een minuut te touwtjespringen en te planken. De 7-minute workout van YouTube vind ik voor een korte at home work-out ook een aanrader.
  7. Bouw de avond af met lichtsterkte en (werk)activiteiten en laat de dag dan voor wat het is, bewaar de zorgen voor morgen en vertrouw weer op een fijne nachtrust.

24% van de Nederlanders heeft slaapproblemen blijkt uit de Gezondheidsenquete van het CBS (2018). Ik ben erg benieuwd hoe dit percentage op dit moment zal zijn. Hoe beinvloedt de Corona-crisis jouw slaap? Merk jij meer rust of onrust? Ik hoor het graag van je, laat het weten in de reacties!